Experterna tipsar


Experterna tipsar angående mobilberoende

 

Vad kan vi göra åt ett mobilberoende? Och vilka signaler kan vi vara extra uppmärksamma på? Hör vad experterna har att säga om ett överdrivet användande av mobiltelefonen/skärmar!

 

Överfallsbutik.se

 

 

Experterna tipsar om mobilberoende - Ann-Sofi Hellmer

Ann-Sofi Hellmer
Hypnosterapeut och EFT/Tapping/Knacknings Coach

Ann-Sofi jobbar med människor i förändring och till sin hjälp har hon verktyg som Hypnosterapi och EFT. Båda effektiva verktyg för stresshantering och förändring av beteenden, rädslor och inlärda tanke- och känslomönster från vår uppväxt. Ann-Sofi har erfarenhet från USA där hon utbildat sig och jobbat med egen praktik. Nu har hon mottagning på Odenplans Naturhälsa i Stockholm.

 

Ann-Sofi om Mobilberoende:

Många människor, unga som äldre, uppvisar numer ett närmast tvångsmässigt beteende där man hela tiden kontrollerar sin mobil eller surfplatta för nya meddelanden eller de senaste annonserna, nyheter i världen eller händelser på sociala medier. Detta kontrollbehov, och behov av att vara uppdaterad, ger ett stort inflöde av information till hjärnan som ofta leder till stress i både kropp och sinne. Att ständigt vara uppkopplad leder sällan till den känsla av glädje eller tillfredsställelse som kanske var tanken.

I människans ursprung utvecklades vår flykt- eller kamp-respons, (Fight-and-Flight). Den hjälpte oss att se och hålla oss undan faror som när tex ett rovdjur ville äta oss till middag och vi behövde styrka och fokus för att fly eller slåss för livet. I det läget är Fight-och-Flight nödvändigt då vi får extra adrenalin, kraft åt muskler i armar och ben samt skärpt syn och hörsel. Kroppen väntar med att smälta mat, läka sig själv och sköta om sitt immunförsvar och allt det är OK, för korta stunder. Vi behöver dock ge oss tid och möjlighet att komma ur Fight-and-Flight och bort från flödet av stresshormoner som följer, för att återgå till kroppens normala tillstånd.

När vi är i Fight och Flight producerar kroppen stresshormonet kortisol som är nödvändigt för fokus och energi men vi, i dagens samhälle, hamnar i Fight och Flight alltför många gånger om dagen och ofta för småsaker som kroppen upplever som faror, tex stress.

Vi har idag svårt att komma ur det ständiga påslaget av kortisol och det tillstånd där kroppen fokuserar på ”fel” saker. Vi behöver ju inte fly eller slåss för att vi är sena till dagis, har många olästa mail, oroar oss för räkningarna hemma eller hädelserna på sociala medier. För mycket kortisol över lång tid är skadligt för kroppen och dessutom tröttar det ut våra organ. Det är av största vikt att vi ser till att komma ner i varv, varje dag, gärna flera ggr om dagen. Helt enkelt lär oss hur man bibehåller sitt kroppsliga och mentala lugn för god och långsiktig hälsa.

 

Forskningen säger dessutom att en fragmenterad dag med många avbrott, till exempel för att kolla av sociala medier, mail och sms kan ge sömnproblem och försämra vår möjlighet att fokusera.

 

En annan viktig sak är hur telefonberoende påverkar föräldrar och framför allt små barn. En förälder som spenderar en hel del tid med blicken i telefonen istället för att ha ögonkontakt med sitt barn, så barnet kan avläsa och lära sig ansiktsuttryck hos sina föräldrar, kan skapa en avtrubbning av den empatiska förmågan och ge en sämre utveckling av den icke verbala kommunikationen.

 

För mycket tid med telefonen får oss i viss mån att existera utanför oss själva, istället för i nuet med våra nära, i vår intuition och i vår kropp. Är vi OK med det?

 

Förmodligen är det klokt att tillåta oss, och dra nytta av, den tekniska utveckligen av vår värld om vi samtidigt strävar efter att leva i balans, där allt får plats i lagom mängd, såsom sömn, arbete, uppkoppling, vila och lek. 

 

 

 

Överfallsbutik.se

 

Några frågor man kan ställa sig, om man vill:

 

Smyger du till dig tid på telefonen?  

(att smyga till sig tid ger dåligt samvete – en Fight & Flight ”påknapp” eller trigger)

 

Är du medveten om att du tillbringar på gränsen till för mycket, eller alldeles för mycket, tid på din skärm, nästan så du skäms lite?

(att skämmas kan vara en trigger för Fight & Flight)

 

Tittar du på skärmen så fort det säger pling eller den lyser upp? Måste du se vem som uppdaterar vad, genast?

(detta ”måste” eller tvång kan vara en trigger plus att den fragmenterar tillvaron)

 

Använder du dig av mobilen istället för att umgås och interagera med familj, barn eller kamrater?

(det dåliga samvetet kan bli eller vara en trigger)

 

Är du medveten om att du försummar barn, familj eller vänner för mobiltid?

(en trigger)

 

Somnar eller vaknar du med de senaste nyheterna på sociala medier?  

(då ger du andras liv och händelser prioritet över ditt eget liv)

 

Kan det vara så att du saknar något i ditt liv som gör att du ”gömmer” dig bakom telefonen? 

Önskar du dig mer närhet i ditt liv? Finns isåfall något annat sätt att skapa närhet till andra, utan telefonen?

 

Känner du dig ensam och telefonen har kommit att bli en kamrat? 

(alla är upptagna men en slags samvaro finns på nätet)

 

Följer telefonen med in på toaletten?

 

 

 

Om du svarar ja på flera av dessa frågor är det kanske dags att titta på ditt mobilberoende och prioritera om din tid.

 

En bra start är att fråga sig själv: vill jag ändra på mitt beteende?

 

Om du känner dig redo och vill så har jag ett bra förslag på hur du kan påbörja förändring och komma vidare ut ur ditt beroende. 

 

 

Tänk på:

 

1. Förändra i små steg. Det är svårt att göra stora och långsiktigt hållbara förändringar snabbt

 

2. Ha tålamod med dig själv, det kommer kännas jobbigt ibland och känslan av besvikelse om man faller tillbaka i gamla mönster gör det inte lättare

 

3. Lägg målet med vad du vill uppnå på minnet – du ska bestämma hur mycket och när du använder din telefon
och hur stor del av dygnet du är uppkopplad

 

 

Hur man kan göra, om man vill:

 

Vecka 1:
Lägg undan telefonen, med ljudet avstängt, 15 – 30 minuter varje timma under de tider du vanligtvis skulle ha den tillgänglig för att läsa email, kolla sociala medier eller annat. Vänj dig vid längre och längre perioder utan avbrott i dagen av telefonen.

 

Vecka 2:
Förutom de 15 – 30 minuter du lägger undan telefonen varje timma, undvik att använda
den en timma eller två innan du ska sova och just när du vaknat. Använder du den som väckarklocka, sätt klockan tidigare och lägg telefonen på sin laddningsplats, utan att titta på den innan du går och lägger dig!
Det blå skärmljuset väcker upp hjärnan och kommer göra det svårare för dig att få en god natts sömn.

 

 

Om du följer råden är du telefonfri flera timmar extra varje dag. Använd den tiden till något produktivt som gör att du känner dig nöjd med dig själv. Ta dig an ett problem att lösa på jobbet eller gå en kort promenad och se dig om kring i verkliga livet, samtala med en person öga mot öga, tänk på, och njut av tanken på sommar eller semester. Planera någon aktivitet att göra med dina barn eller annan närstående eller gör något kul, just nu!

Om du måste tala i telefonen för ditt arbetes skull, ta en stund och fundera på hur du skulle kunna dela upp din dag så vissa tider är fria för kreativt tänkande och kontemplation.
Motion, meditation, stora skratt, djupandning eller annan
”icke skärm” aktivitet hjälper oss bevara vår balans och vårt lugn i vardagen, något som är väldigt viktigt för vår långsiktiga hälsa.

 

Goda telefonvanor ger dig mer tid, kreativitet och mer frihet i vardagen. Med all säkerhet också mer glädje och nära kontakt med andra människor.

 

Det här är en bra start. Har du svårt att lämna din telefon ens för några minuter varje timma kanske du vill prova en väl beprövad metod som kan göra det enklare för dig. Gå in på min hemsida och sök efter kostnadsfritt script för telefonberoende

 

Lycka till!

 

Ann-Sofi Hellmer

 

Överfallsbutik.se